Aceste fragmente ceramice au fost descoperite într-un oraș biblic aflat în apropierea Văii lui Elah, locul unde, conform Bibliei, David l-a învins pe uriașul Goliath.
Inscripția de pe vasul reconstituit este „Eshba’al Ben Bada”, în limba canaanită — care a domnit peste o parte din Israel în prima jumătate a secolului X î.Hr., în aceeași perioadă cu regele David. Eshba’al a fost asasinat iar capul său a fost oferit regelui David în Hebron, conform Bibliei.
Fragmentele ceramice au fost descoperite în 2012 de o echipă de arheologi condusă de Yosef Garfinkel, de la Institutul de Arheologie al Universității Ebraice din Ierusalim și de Saar Ganor, din partea Autorității israeliene pentru Antichități, pe situl biblic Khirbet Qeiyafa — aflat la 30 de kilometri sud-vest de Ierusalim. Atenția arheologilor a fost atrasă imediat de literele de pe aceste fragmente.
Numele Bada este menționat doar în perioada regelui David, conform arheologilor. „Acest nume nu mai era folosit mai târziu, în perioada Primului Templu. Corelația dintre tradiția biblică și descoperirile arheologice indică faptul că acest nume era comun doar în acea perioadă”.
Cercetătorii sunt de părere că această persoană, Eshba’al, deținea probabil un domeniu agricol vast, iar produsele sale erau transportate în vase ceramice inscripționate cu numele său.
Echipa de arheologi coordonată de Garfinkel și de Ganor a descoperit numeroase vestigii antice la Khirbet Qeiyafa, printre care ruinele unui oraș fortificat din perioada lui David, care supraveghea intrarea în Valea lui Elah — două porți, un palat, un depozit și alte dependințe.
Anterior, arheologii asociau Khirbet Qeiyafa cu Sha’arayim (un oraș biblic al cărui nume înseamnă „Două porți”), în contextul descoperirii ruinelor celor două porți. Apoi, în 2010, o serie de noi descoperiri în regiune au schimbat această concluzie, asociind situl cu orașul Neta’im, care este menționat în Vechiul Testament.
„Până acum aproximativ 5 ani nu aveam cunoștință de existența vreunei inscripții din secolul X î.Hr. din Regatul Iudeu. În ultimii ani au fost prezentate patru astfel de inscripții: două din Khirbet Qeiyafa, una din Ierusalim și una din Bet Shemesh. Acest lucru modifică radical ceea ce știam despre folosirea scrierii în Regatul Iudeu, devenind acum clar că scrierea era mult mai răspândită decât am crezut”, conform unui comunicat semnat de cei doi arheologi, scrie Agerpres.